Rozwój mowy u dziecka w pierwszym roku życia | Terapia Impuls
2004
post-template-default,single,single-post,postid-2004,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Rozwój mowy u dziecka w pierwszym roku życia

Masz MAŁE DZIECKO lub SPODZIEWASZ SIĘ przyjścia na świat NOWEGO CZŁONKA RODZINY? Zastanawiasz się w jaki sposób stymulować ROZWÓJ jego MOWY? Oto kilka praktycznych wskazówek.

Etapy rozwoju mowy u dzieci w wieku od 0 do 3 roku życia.

Każda mama zadaje sobie pytanie o prawidłowy rozwój mowy u swojego dziecka, który możemy podzielić na 4 etapy:
• melodii (0-1 rok życia) – W tym czasie dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku, ok. 3 miesiąca życia głuży, czyli wydaje specyficzne dźwięki o przypadkowym miejscu artykulacji (np.: gli, kli, ebw), ok. 6-7 miesiąca gaworzy, czyli powtarza dźwięki zasłyszane z otoczenia (np.: ba, ta, ma).
• wyrazu (1-2 rok życia) – Dziecko rozumie o wiele więcej niż samo potrafi powiedzieć, w jego wypowiedziach pojawiają się onomatopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze np. bum-bum, hau-hau) oraz wyrazy np. mama, tata, lala).
• zdania (2-3 rok życia) – To czas, w którym dziecko zaczyna budować zdania. Początkowo są to zdania proste, składające się z dwóch lub trzech wyrazów, które stopniowo przechodzą w dłuższe wypowiedzi.
• swoistej mowy dziecięcej (3-7 rok życia) – Okres, w którym w dalszym ciągu wzbogacany jest zasób słownictwa i rozwijana jest umiejętność budowania wypowiedzi poprawnych gramatycznie.

Jeżeli rozwój mowy Twojego malucha budzi jakiekolwiek wątpliwości, warto zgłosić się do logopedy na konsultacje.

ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY W PIERWSZYM ROKU ŻYCIA DZIECKA:

– mów często do dziecka; w stanach ożywienia i zabawy dziecko powinno słyszeć głos opiekunów;
– nazywaj otaczające dziecko przedmioty, wykonywane właśnie czynności i odczuwane emocje;
– naśladuj dźwięki wydawane przez dziecko – wzmocni to jego wokalizację;
– zachęcaj je do intencjonalnego naśladowania wymawianych samogłosek i sylab – Ty wypowiadasz dźwięk, a dziecko powtarza (ok. 4 miesiąca);
– od szóstego miesiąca, kiedy dziecko zaczyna częściej przyjmować pozycję siedzącą nazywaj wszystko, na co patrzy dziecko;
– zapewnij dziecku dużą ilość bodźców werbalnych możliwych do powtórzenia – najłatwiejsze są onomatopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze – mu, be, pi pi jako nazwy zwierząt);
– śpiewaj dziecko kołysanki (lub czytaj wierszyki) szeptem – raz do jednego, raz do drugiego ucha.

Jeżeli potrzebujesz więcej rad lub pomocy w stymulacji Twojego dziecka zapraszamy na wizytę logopedyczną.

*źródło: Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6.roku życia, Cieszyńska J., Korendo M., Kraków, 2015

Pozostając na stronie, akceptujesz używanie plików cookies. Więcej informacji

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

Zamknij